Topul inselatoriilor de pe Web

In fiecare an, mii de utilizatori cad victime inselatoriilor de pe internet. Identificarea lor este cea mai buna aparare


Bucuresti, 15 Septembrie 2010

Laboratorul antimalware al Panda Security a intocmit un clasament al celor mai utilizate escrocherii din ultimii ani. Aceste trucuri care profita de increderea utilizatorilor si care sunt inca in circulație larga au toate acelasi obiectiv: de a frauda utilizatorii cu sume variind intre 500 si cateva mii de dolari.

De regula, aceste escrocherii urmeaza un acelasi sablon: contactul initial se face prin e-mail sau prin intermediul retelelor sociale. Potentiala victima este rugata sa raspunda, prin e-mail, telefon, fax etc. Odata ce aceasta momeala initiala a prins, infractorii vor incerca sa castige increderea victimei, in cele din urma solicitand o suma de bani sub un pretext sau altul.

Potrivit lui Luis Corrons, Director Tehnic al Panda Security, "Ca in toate cazurile inselatoriilor clasice de pe internet, multi dintre numerosii utilizatori care sunt pagubiti si isi pierd banii sunt reticenti in a raporta aceste infractiuni. Si daca in trecut banii furati erau greu de recuperat, in prezent este si mai greu deoarece urmele infractorilor sunt adesea pierdute pe Web. Cea mai buna aparare este de a invata cum sa identificam aceste inselatorii, pentru a nu pica in cursa".

Panda Security a conceput un clasament al celor mai frecvente inselatorii din ultimii 10 ani, bazat pe raspandirea lor si frecventa cu care acestea sunt trimise. Acestea sunt dupa cum urmeaza:
  • Scrisorile Nigeriene - Acesta a fost primul tip de inselatorie aparut pe internet si continua sa fie utilizat pe scara larga de catre infractorii cibernetici, si in prezent. Acesta se prezinta de obicei in forma unui e-mail, pretinzand a fi de la cineva care doreste sa scoata dintr-o tara o suma foarte mare de bani (in mod normal, din Nigeria, de unde si numele). Se promite o recompensa substantiala catre cei care il ajuta pe expeditor sa faca aceasta operatiune. La inceput insa, celor care « inghit » momeala li se cere sa prezinte o suma initiala pentru plata taxelor bancare (deseori aproximativ 1.000 de dolari). Odata ce ati platit, contactul dispare si banii se pierd.
  • Loteriile - In esenta, aceasta este similara cu Scrisoarea Nigeriana. Primiti un e-mail care sustine ca sunteti castigator la o loterie si vi se solicita detaliile personale in scopul de a transfera castigul substantial. Ca si in cazul anterior, victimele sunt rugate sa prezinte pana la 1.000 de dolari pentru a acoperi taxele bancare sau alte taxe.
  • Prietenele - O fata frumoasa, in mod normal din Rusia, gaseste adresa dumneavoastra de e-mail si vrea sa va cunosca. Ea va fi mereu tanara, doritoare sa va viziteze tara si sa va intalneasca, fiind indragostita pana peste cap de dumneavoastra. Doreste sa vina imediat, dar in ultimul moment apare o problema si are nevoie de niste bani (din nou, in jur de 1.000 dolari ar trebui sa fie suficient) pentru a plati biletul de avion, vize etc. Cum era de asteptat, nu numai banii dispar, dar la fel si fata.
  • Oferte de munca – De data asta primiti un mesaj de la o companie straina in cautare de agenti financiari in tara dumneavoastra. Job-ul este usor : puteti lucra de acasa si puteti castiga pana la 3.000 dolari lucrand doar trei sau patru ore pe zi. Daca acceptati, vi se vor solicita coordonatele bancare. In acest caz, coordonatele dvs vor fi folosite pentru a ajuta la sustragerea banilor de la alte persoane ale caror detalii de cont bancar au fost furate de catre infractorii cibernetici. Banii vor fi transferati direct in contul dumneavoastra si vi se va cere sa ii transferati prin Western Union. Veti deveni un caraus de bani iar atunci cand politia va investiga furtul veti fi banuit de complicitate. Desi aceasta schema este adesea mentionata ca fiind inselatorie, este diferita de celelalte, deoarece carausul are si el de castigat, chiar daca o face prin comiterea unei infractiuni in necunostinta de cauza.
  • Facebook / Hotmail - Infractorii obtin detalii pentru a accesa un cont pe Facebook, Hotmail sau ceva similar. Acestia schimba apoi datele de conectare, astfel incat utilizatorul real nu mai poate accesa contul si trimite un mesaj la toate contactele precizand ca titularul contului este in vacanta (Londra pare a fi o alegere populara) si ca a fost jefuit chiar inainte de a veni acasa. Acesta are inca biletele de avion, dar mai are nevoie de o suma intre 500 si 1.000 de dolari pentru hotel.
  • Despagubiri - Aceasta este un siretlic destul de recent si isi are originea in Scrisoarea Nigeriana. Un mesaj e-mail sustine ca a fost infiintat un fond pentru a compensa victimele inselatoriei nigeriene si ca adresa dvs. este listata printre utilizatorii posibil afectati. Vi se ofera despagubiri (de cele mai multe ori in jur de 1 milion dolari), dar bineinteles, ca si in cazul inselatoriei nigeriene, va trebui sa platiti in avans o suma de aproximativ 1.000 de dolari.
  • Greseala - Aceasta schema a devenit foarte populara in ultimele luni, probabil alimentata de criza financiara si de oamenii care incearca sa isi vanda bunuri sau imobile. Se initiaza contactul cu cineva care a publicat un anunt de vanzare pentru o casa, masina etc. Plini de entuziasm, inselatorii cibernetici sunt de acord sa cumpere tot ce se ofera si trimit rapid un cec, dar cu o suma gresita, intotdeauna mai mare decat suma convenita. Se va cere apoi vanzatorului sa restituie diferenta. Cecul este neacceptat de banca, casa ramane nevanduta si victima pierde toti banii transferati.

Ce trebuie sa faceti daca sunteti vizat de una din aceste inselatorii?

Este normal ca daca nu sunteti la curent cu aceste tipuri de inselatorii, ati putea crede ca ati castigat o loterie sau ati gasit adevarata dragoste pe internet. Aici gasiti cateva sfaturi practice care va ajuta sa stati in afara oricarui pericol:
  • Instalati un antivirus bun, care poate detecta spam - Multe dintre aceste mesaje vor fi detectate si clasificate ca « Spam » de majoritatea solutiilor de securitate. Acest lucru va va ajuta sa va feriti de mesajele cu continut malitios.
  • Folositi-va simtul realitatii - Aceasta este intotdeauna cel mai bun aliat impotriva acestui tip de frauda. Nimeni nu da ceva fara a cere nimic in schimb iar dragoste la prima vedere prin internet este putin posibila. Ca regula generala, trebuie sa fiti foarte suspiciosi asupra acestor tipuri de contacte inca de la inceput.
  • Internetul este un instrument fantastic pentru multe lucruri, dar daca chiar vrei sa vinzi ceva este mai bine sa intalnesti cumparatorul fata in fata. Deci, chiar daca veti face cunostiinta prin internet, este mai bine sa faci tranzactia in "lumea reala", pentru a verifica intentiile reale ale potentialilor cumparatori.
Daca totusi veti fi victima unei fraude, Panda Security va sfatuieste sa raportati imediat infractiunea la politie. "Chiar daca depistarea acestui tip de infractiune potate fi o operatiune complexa, institutiile care aplica legea devin tot mai pricepute in a infrunta criminalii cibernetici", spune Corrons.

Despre Panda Security

Incepand cu anul 1990, misiunea PandaLabs a constat in detectarea si eliminarea noilor amenintari cat mai rapid posibil, oferind clientilor nostri un grad maxim de securitate. In acest scop, PandaLabs detine un sistem inovator care analizeaza si clasifica mii de mostre pe zi si ofera verdicte automat (malware sau goodware). Acest sistem sta la baza Collective Intelligence, noul model de securitate al Panda Security, care poate detecta chiar si software-ul malitios nedetectat de alte solutii de securitate.

In prezent, 99,4% din programele malitioase detectate de PandaLabs sunt analizate prin acest sistem. Acesta este completat de activitatea mai multor echipe, fiecare specializata intr-un tip de malware (virusi, viermi, troieni, spyware, phishing, spam, etc.), care lucreaza 24/7 pentru a asigura o acoperire globala.

Aceasta se traduce in solutii mai sigure, mai simple si mai prietenoase ca resurse pentru clienti.
Plată on-line securizată 100%